X
تبلیغات
رایتل

وبلاگ طراحی و برنامه نویسی

کنکور

مراحل برنامه ریزی درسی :


1 - تهیه لیست رفتارها :

یک هفته کاری خود را در نظر بگیریم و ببینیم که از صبح تا شب چه رفتارهایی را انجام می دهیم کلیه رفتار های خود را به صورت روزانه ( همه فعالیتها ) را لیست کنیم .




2 - تعیین فعالیتهای ثابت ومتغیر :

گام سوم تعیین متغیر یا ثابت بودن رفتار است وهمچنین تهیه برنامه با توجه به رفتارهای ثابت :

رفتارهای ثابت رفتارهایی هستند که همه روزه انجام می شوند مانند : غذا خوردن – خوابیدن – نماز خواندن و ...

رفتارهای متغیر رفتارهایی هستند که هر روز تغییر می کنند مانند درس خواندن – تماشای تلویزیون و ...




3 - اول فعالیتهای ثابت را در برنامه بگنجانید :

مثلا : هر روز ساعت 6 صبح از خواب بیدار می شوم – بلافاصله نماز می خوانم – پنچ دقیقه نرمش می کنم و ...




4 - سپس فعالیتهای متغیر  را درون برنامه قرار دهیم :

رفتارهای متغیر را اولویت بندی کنیم :


اولویت  اول : رفتارهای با اهمیت مانند مطالعه کردن

اولویت دوم : رفتارهایی که در درجه دوم اهمیت قرار دارند مانند تماشای تلویزیون یا بازی و ...

اولویت سوم : رفتارهایی که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند مانند سینما رفتن یا بیرون رفتن و ...




6 - گام بعدی ابتدا کارهای مهم ( اولویت اول ) را در برنامه بگنجانیم سپس  فعالیتهای اولویت دوم را  برنامه ریزی نماییم و نهایتا زمانهای باقی مانده را به فعالیتهای اولویت سوم اختصاص دهیم .

در برنامه حتما ساعاتی را به صورت آزاد در نظر بگیرید تا اگر قسمتی از برنامه را به هر دلیلی نتوانستید اجرا کنید در زمانهای آزاد اجرا نمایید .




برنامه هفتگی یک دانش آموز / دانشجوی موفق :

دانش آموزان و دانشجویان فعال در مورد درسهایشان فعالیت های زیر را انجام میدهند .

شما نیز می توانید با انجام این فعالیت ها در زمره دانش آموزان یا دانشجویان موفق قرار گیرید .

آنها :

1 -    قبل از تدریس معلم یا استاد ، پیش مطالعه می کنند .


2 -    در کلاسها یادداشت برداری می کنند .


3 -    در همه کلاسها  چه سخت و چه آسان حضور پیدا می کنند و جایی می نشینند که بتوانند به       خوبی از کلاس استفاده کنند .


4 -    معمولا در کلاس سوال می کنند .


5 -    به محض اینکه کلاس تمام شد مطالبی را که نوشته اند مرور می کنند .


6 -    نوشته های خود  و مطالب کتاب را با جزوه شان مقایسه و تکمیل می کنند .


7 -    قبل از مطالعه برای خود سوال طرح می کنند .


8 -    قبل از شرکت در کلاس ، درس هفته قبل را می خوانند و تمرین های آن را انجام می دهند .


9 -    هر جمعه دروس هفته را مرور می کنند .


10 -   سعی می کنند مطالبی را که آموخته اند برای دیگران باز گو کنند .


11 -   برای هر دو ساعت برنامه  درسی حداقل چهار ساعت مطالعه می کنند .




ویژگیهای برنامه ریزی درسی خوب :


یک برنامه ریزی خوب دارای ویژگی های متعددی است که به اختصار به چند مورد از آنها اشاره میگردد :

1 -    قابل انعطاف باشد یعنی طوری تنظیم شود که در برخورد با حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده انعطاف پذیر و قابل اجرا باشد .


2 -    مناسب با حال فرد باشد .


3 -    اولویتها در آن مشخص گردد .


4 -    برای مطالعه هر درس وقت کافی منظور گردد .


5 -    بیشتر از اندازه فشرده و متراکم نباشد .


6 -    فعالیت های شخصی و روز مره در آن منظور گردد .


7 -    برای وقت های مرده نیز کاری در نظر گرفته شود .


اگرچه برنامه ریزی خوب اهمیت دارد ولی دو نکته نیز در اجرای آن دارای اهمیت زیادی است :


الف) مقید بودن به اجرای برنامه


ب) تسلیم نشدن در برابر عوامل مخل برنامه




نکات مهم در برنامه ریزی و حفظ سلامتی :


در یک برنامه ریزی کلی سعی شود به اصول ذیل توجه گردد :


1 -    یاد گیری توزیعی  نه فشرده . یعنی کارها و درسهایتان را در روزهای مختلف پخش کنید و همه را برای یک روز یا یک شب نگذارید .


2 -    سعی شود برنامه را برمبنای توانایی ها و امکانات واقعی خود تان تنظیم کنید . نه خوش بینانه و بلند پروازانه .


3 -    آستانه تحمل مطالعه خود را با تمرین به تدریج  افزایش دهید .


4 -    کار امروز را به فردا نیندازید .


5 -    از خود انتظار بیش از حد نداشته باشید .


6 -    به برنامه ریزی خود اعتقاد داشته باشید .


7 -    دوستانی را انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را در تقویت برنامه مطالعاتی شما داشته باشند .


8-    خواب منظم : حداقل شش ساعت و حداکثر هشت ساعت .


9 -    تغذیه منظم : صبحانه  ناهار  شام بخورید به ویژه به صبحانه خوردن زیاد تاکید کنید .


10 -   تحرک جسمانی : حداقل روزی نیم ساعت بدوید طناب بزنید و یا به سرعت پیاده روی کنید .


11 -   تحرک اجتماعی : به ارتباط با دوستان و اقوام خود اهمیت دهید ولی حد و مرز آن را رعایت کنید .


12 -   سعی کنید با راهنمایی هایی که دریافت کرده اید خودتان برنامه خود ر ا تنظیم کنید .


13 -   در برنامه ریزی تمام امور زندگی خود را مد نظر قرار دهید وبرای همه آنها برنامه تهیه کنید .


14 -   هر شب کارهایی که طبق برنامه انجام داده اید محاسبه و بررسی نمایید .


15 -   در تهیه برنامه حتما از راهنمایی افراد متخصص از جمله مشاوره مدرسه یا دانشگاه ، هسته های مشاوره و یا مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی بهره مند شوید .

 

 

حالا با توجه به توضیحات فوق برای خود برنامه ریزی انجام دهید





منابع پیشنهادی کنکور کاردانی به کارشناسی کامپیوتر :


ریاضی


ریاضی - مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه 
ریاضی - مهندس نامی »»» مدرسان شریف


آمار و احتمالات


آمار و احتمالات - نیکوکار و مقسمی »»» گسترش علوم پایه 
آمار و احتمالات جمعی از مولفان »»» مدرسان شریف 

پاسکال


برنامه نویسی پاسکال - مهندس عادلی نیا »»» دیباگران تهران 
پاسکال - مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه


زبان سی


زبان برنامه نویسی - c عادلی نیا »»» دیباگران تهران 
زبان - c مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه


زبان تخصصی


زبان تخصصی مهندس عادلی نیا »»» دیباگران تهران 
زبان تخصصی مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه


مدار منطقی


مدار منطقی جمعی از مولفان »»» مدرسان شریف 
مدار منطقی - مهندس یوسفی »»» پوران پژوهش


سیستم عامل


سیستم عامل - مهندس سلامی »»» مدرسان شریف 
مرجع کامل سیستم عامل - عادلی نیا و سلامی »»» دیباگران تهران 
سیستم عامل - مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه


ذخیره و بازیابی


ذخیره و بازیابی - مهندس عادلی نیا »»» دیباگران تهران 
ذخیره و بازیابی - مهندس مقسمی گسترش »»» علوم پایه


ساختمان داده


ساختمان داده مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه 
ساختمان داده مهندس تبریزیان »»» مدرسان شریف


دروس عمومی


2500 تست عمومی مدرسین عمومی کتابخانه فرهنگ 
دروس عمومی مدرسین عمومی »»» مدرسان شریف 
دروس عمومی مدرسین عمومی »»» گسترش علوم پایه


مجموعه آزمونهای دولتی ازاد و جامع علمی و کاربردی


مجموعه آزمونهای کاردانی - مهندسین عادلی نیا و یوسفی »»» دیباگران تهران 
مجموعه آزمونهای کاردانی - مهندس مقسمی »»» گسترش علوم پایه

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)