X
تبلیغات
رایتل

وبلاگ طراحی و برنامه نویسی

دنیای گرافیک

قواعد ۱۲ گانه انیمیشن :


Squash and Strech۱-  : کشیدگی و جمع شدگی احساس وزن و حجم در یک حرکت را باعث می شود. یک اصلی است که می گوید: موضوعات چگونه در حین حرکت و برخورد بر اثر نیروی جاذبه و وزن اغراق شوند.همچنین در انیمیت حالات صورت و دیالوگ نیز کاربرد دارد.

مثال کلاسیک آن، انیمیت توپ لاستیکی و انیمیت جویدن است که  تمامی اجزاء صورت به صورت اغراق آمیزی کشیده و جمع می شود.


۲- Anticipation: قبل از اینکه کاراکتراز بلندی بپرد نیازمند این خواهد بود که پیش بینی کرده و انرژی خود را برای حرکت جمع کند به این معنی که در لبه ی سکو زانوهایش را خم کرده و به جلو متمایل شود  و دستانش به سمت پشت کشیده شود در این لحظه کاراکتر در مورد اینکه آماده برای پریدن است با زبان بدن صحبت می کند. این پیش بینی ، هم از بعد روانی و هم از بعد فیزیکی خواهد بود. به طور کلی، حرکتی است مخالف حرکت اصلی. ما قبل از این که از روی صندلی بلند شویم، اول کمی به سمت پایین متمایل می شویم، و سپس بلند می شویم. حرکت مخالف


۳- Staging : حالت و حرکت باید به راحتی برای بیننده قابل فهم باشد. زمان محدودی برای باز گو کردن قصه در هر شات دارید، بیننده را با حرکات زیاد در یک لحظه گیج نکنید، حرکات را خوانا، گویا و هماهنگ انیمیت کنید. از ایجاد جزئیات زیاد در بک گراند خودداری کنید، انیمیت و بک گراند با هم کار می کنند. به عنوان مثال: اگر حالات صورت کاراکتر برایتان مهم است، دوربین را طوری قرار ندهید که تمامی اتفاقات از بین برود و بیننده از این حالت ها چیزی متوجه نشود.


۴- Straight Ahead And Pose to Pose animation : در انیمیشن Straight ahead طراحی ها از فریم اول شروع شده و تا انتهای حرکت طراحی می شوند. در این تکنیک، حالت، اندازه، حجم و خصوصیات موضوع انیمیت شده دستخوش تغییراتی خواهد شد. در انیمیشن Pose to Pose این خصوصیات به خوبی حفظ شده و قابل کنترل است. ابتدا حالت های کلیدی کاراکتر یا موضوع در فریم های کلیدی طراحی شده و سپس بوسیله ی طراحی های میانه اجرا می شوند. بهترین حالت انیمیت، ترکیبی از این دو روش است.


۵- Overlapping Action و Fllow Through: به  حرکتی اشاره دارد که در یک جهت است تا وقتی که نیروی مخالفی به او وارد شده و او را از حرکت باز دارد. مثال: هنگامی که سوارکار ناگهان اسب را متوقف کند، بی درنگ سوارکار در هوا چرخی زده و به زمین خواهد افتاد. مثالهای دیگری از این قبیل، حرکت لباسها و موهای کاراکترها است. در Overlapping Action اجزاء مختلفی از بدن اصلی کاراکتر یا موضوعی در حال حرکت، حرکت کرده و باز می ایستند به عنوان مثال اگر  مورچه ای در حال پریدن است طبیعتا شاخکهای او در حین اینکه پاهایش به زمین رسیده متمال به بالا است و سپس شاخکها به سمت پایین خم می شوند و در نهایت از حرکت باز می ایستند. (حرکت اجزاء مختلف بدن در زمانهای مختلف).


۶- Arcs: تمامی موضوعات بر اساس منحنی حرکت می کنند. خصوصا فرمهای ارگانیک مثل بدن انسان که بر اساس منحنی است. حرکت دست را در نظر داشته باشید، هنگامی که کاراکتر دستانش را باز می کند تمامی حرکت در فضا بر اساس منحنی انجام می شود. در حین پرش نیز تمامی حرکتها بر اساس منحنی است و شما باید این منحنی ها را مد نظر داشته باشید. موضوعات مکانیکی و ماشینی روی مسیر های مستقیم حرکت می کنند. منحنی ها  از لحاظ دیداری، زیبا هستند. خطوط صاف، قدرتمند هستند.(مانند پرتاپ قدرتمند مشت روی یک خط )


۷- Secoundry Action : حرکات ثانویه ای که به حرکت اصلی اضافه می شوند و باعث کاملتر شدن حرکت می شوند. مثال : باز شدن آهسته ی دست، هنگامی که می خواهد موضوعی را بردارد. اگر کاراکتری با عصبانیت راه می رود، حرکتی  که خشم او را در راه رفتن به خوبی نمایان  کند به عنوان حرکات ثانویه شناخته می شود، همچنین  کاراکتری  که دستپاچه شده ، عینکش را درست می کند تا  خونسری اش را باز یابد. این درست کردن یا جابجا کردن عینک، حرکت ثانویه ای است که به کمک دستپاچگی می آید و آن را کاملتر می کند.


۸- Timing : تعداد طراحی هایی که در حرکت استفاده شده تا طول زمان آن را مشخص کند. صحنه ای که دارای حرکات تند و کند است، باعث زیباتر شدن کارتان خواهد شد. زمانبندی باید بر اساس منطق باشد و حتما Timing وSpacing رعایت شده باشد. تمامی حرکات در یک زمان اتفاق نمی افتند، دویدن سریع  پرنده ای را تجسم کنید، او در ۲ فریم غیب می شود ولی پرهای او به آرامی در هوا معلقند .


۹- Exaggeration : اغراق، حالت اعوجاج یا کشیده ی یک حرکت نیست ! بلکه حالات کاریکاتوری و اغراق شده ی حرکات بدن و موضوعات متحرک است. والت دیزنی معتقد بود اگر کاراکتری غمگین است، غمگینتر و اگر کاراکتری خوشحال است، خوشحالتر شود و او دوست داشت به قلب حرکات برود و چیزی را بیابد که  روی آن کار کرده و اغراق آمیزترش بکند.


۱۰- Solid Drawing : باید بتوانید طراحی کنید . مشاهدات دنیای اطرافتان را  روی کاغذ پیاده کنید و فرم، وزن، حجم را ایجاد کنید و آنها را رنگ کنید. به طوری که حس حرکت داشته باشند. باید بتوانید حرکات را تجسم کرده و کاراکتر ها را از زوایای گوناگون طراحی کنید.


۱۱- Appeal : کاراکتر انیمیشن باید جذاب باشد. در طراحی آنها ،حالاتی از زیبایی، سادگی و جذابیت باشد. کاراکتر ها در هر نقشی که هستند، باید از لحاظ بصری زیبا باشند به طوری که توجه بیننده را برانگیزند .


۱۲- Slow in – Slow Out : طراحی های کم، حرکت را سریعتر و طراحی های زیاد، حرکت را کندتر خواهند کرد. هنگامی که حرکتی شروع می شود، با اجرای طراحی زیاد در ابتدای آن، باعث نرمی در شروع و با اجرای طراحی های زیاد در انتهای حرکت، باعث نرمی در انتهای حرکت خواهید شد. اجرای ۲ یا ۳ فریم در مابین این حرکت باعث تندی آن خواهد شد. در انیمیشن سه بعدی، شما این کار را با ویراستار منحنی یا Curve Editor یا Graph editorانجام می دهید .






60 نکته مهم برای گرافیست شدن !!! :


این مجموعه، در بردانده نکاتی است که شاید به هنگام مطالعه در نظرتان بدیهی جلوه کند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ریزی تبلغاتی و طراحی گرافیک میکنیم. این عدم توجه به ویژه در میان دانشجویان گرافیک که قصد ورود به عالم حرفه ای گرافیک و تبلیغات را دارند بیشتر به چشم می آید. مواردی که در صورت توجه آنها، مسلماً منتج به خلق آثاری مناسبتر خواهد شد .


۱) پیش از آغاز هر پروژه تبلیغاتی تمام مواردی را که تصور می کنید با پروژه شما مرتبط و ضروری است و باید آنها را انجام دهید ، یادداشت و فهرست کنید.


۲) در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروری کسب کنید. تا زمانیکه تمامی اطلاعات ضروری یا حداقل مذکور ، اشتباه محض است.


۳) اگر برای تبلیغ کالای مورد نظر ، اقدام به طراحی تصاویر الزامی است بهتر است تمامی الگوهایی را که به ذهنتان میرسد ، بر روی کاغذ منتقل کنید.


۴) سقف بودجه که سفارش دهنده امکان پرداخت آنرا دارد برای شما بسیار اهمیت دارد ، چرا که به شما امکان می دهد موارد دیگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه کنید.


۵) شناخت ویژگیهای کالا یا خدماتی که قرار است برای آن تبلیغ کنید شما را در قرار گرفتن در مسیر درست تبلیغ ، بسیار یاری می کند.


۶) تا حد امکان از بکار گیری تصاویری که در سایر آثار چاپی استفاده شده اند پرهیز کنید ولی اگر به دلایلی لازم باشد چنین کاری انجام دهید – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم در صورتی تصویر مورد نظر متعلق به آرشیو خود او باشد – حتما تصویر اصلی را از او تحویل بگیرید و از اسکن کردن تصاویر چاپی خودداری نید، زیر این امر در چاپ (افست) مجدد تصویر سبب می شود تا تصویر از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت کیفیت شود. (به این ایراد اصطلاحاً پیچازی می گویند).


۷) زمانیکه برای انجام پروژه در اختیار دارید باید کاملا مشخص باشد در حقیقت جدول زمانی تبلیغاتی شما جهت ارائه محصول تبلیغی در جامعه بسیار حائز اهمیت است.


۸) انتخاب تکنیک و شیوه متناسب با موضوع از موارد دیگری است که در امکان موفقیت شما مؤثر است.


۹) اگر مایلید ایده تبلیغاتی شما منحصر به فرد و به اصطلاح (یونیک) باشد، بهتر است ایده های اولیه را با احتیاط کنار گذاشته و به موارد دیگر فکر کنید.


۱۰) راهنمایی سفارش دهنده در تعیین آنچه می خواد به عهده شماست بنابراین مطمئن شوید که سفارش دهنده می داند چگونه تبلیغی را برای خدمات یا محصولش می خواهد.


۱۱) سفارش دهنده را در جریان پیشرفت مراحل کار قار ردهید.


۱۲) سرعت عمل در تمامی کارها مورد تأیید است اما بازنگری چند بار هر طراحی می تواند در کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت آن مؤثر باشد.


۱۳) به تفاوت بین زیبایی و موفقیت توجه کنید. اثر موفق اثری است که تأثیر لازم را در زمان پیش بینی شده در مخاطبین مورد نظر داشته باشد.


۱۴) توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروری است ولی در ادامه این توجه نباید به اعمال سلیقه مشتری تسلیم شوید.

۱۵) اتودهایی که برای ارائه به سفارش دهنده کار می شوند باید تا حد امکان کامل بوده و با نمونه نهایی مورد نظر شما همخوانی داشته باشد.


۱۶) ترجیحاً از ارائه یک اتود طرح به سفارش دهنده خودداری کنید.


۱۷) در صورتی که معتقدید نمونه ای از کارهای ارائه شده به صاحب کار، نسبت به دیگر اتودها برتری دارد ، بطور غیر مستقیم و از طریق برشمردن مزایای آن، سفارش دهنده را نسبت به دیگر اتودها برتری دارد به طور غیر مستقیم و از طریق برشمردن مزایای آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب کنید .


۱۸) به یاد داشته باشید صاحب اصلی اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر است بنابراین سلیقه شخصی خود را در اجرای کار به عنوان امضای کار اعمال نکنید.


۱۹) هرگز در برشمردن معایب احتمالی کاری که انجام داده اید پیش قدم نشوید.


۲۰) گاهی اوقات ایده های تبلیغانی خوبی به سرعت در ذهن شکل می گیرند و به همان سرعت نیز از یاد می رورند مناسبترین راه برای حفظ این ایده ها، انتقال بلافاصله آنها روی کاغذ به صورتکاملاً ابتدایی و همراه کردن این اتود خام باتوضیحات نوشتاری است.


۲۱) غالباً حساسیت بیش از حد در رعایت کیفیت، به وجود آورنده وسواسی مخرب است و زمانی در اثر وجود دارد که باید از ایجاد تغییر در آن خودداری کرد. تشخیص دادن ای زمان اهمیت ویژه ای دارد.


۲۲) اگر سفارش دهنده ویژگی مشخصی از تبلیغ کالا یا خدماتش را مورد توجه دارد ، شما موظفید جهت موفقیت کارتان ( و کار او) و برای نیل به هدف، مورد تأکیدی را در اثرتان جلوه گر کنید.


۲۳) پس از تأیید اتود کار توسط سفارش دهنده اجرای چند نمونه وار یاسیون رنگ و طرح ، هم شما و هم سفارش دهنده را در رسیدن به محصولی قوی یاری می کند.


۲۴) نوآوری در غالب موارد سبب جلب توجه مخاطبین می شود. ولی به کار گیری آن در صورتی که حساب شده و هوشمندانه انجام نشود منجر به شکست عملیات تبلیغی شما خواهد شد.


۲۵) ایجاد تغییرات غیر معمول و غیر منتظره در کار، می تواند به جذابیت آن کمک کند . البته این ابتکار نباید عوارض اقتصادی، بصری و … داشته باشد.


۲۶) ایجاد و حفظ یک هارمونی کلی در اثر ، گام دیگری در موفقیت آن است چگوگی خطوط مورد استفاده در آن ، نوع قلم نوشتار ، رنگ، کادر و … همگی باید متأثر از موضوع تبلیغ و هماهنگ با یکدیگر باشند.


۲۷) برای انتخاب فونت مناسب، باید مواردی همچون موضوع کار، مفهوم نوشته، حجم اشغالی توسط نوشتار ، محل قرار گیری رنگ مورد نظر برا ی آن و غیره مورد توجه قوار گیرد.


۲۸) رنگهای مورد نظر خود را حتماً با توجه به اطلسهای رنگ قابل اطمینان انتخاب کنید. این نکته به ویژه در هنگام اجرای طرح بوسیله نرم افزارهای گرافیکی و دیدن آن از طریق مانیتورهای غیر حرفه ای حائز اهمیت است.


۲۹) هنگام تایپ فارسی در نرم افزارهای گرافیکی، به دلیل تنظیم اولیه این نرم افزارها برای تایپ انگلیسی یا اصطلاحاً لاتین ، فواصل بین بعضی حروف بیشتر از حروف دیگر می شود توصیه می کنیم پس از اتمام تایپ مطالب و تبدیل آنها به تصویر یا مسیر ، ایرادات موجود در رابطه با فواصل حروف را از بین ببرید.


۳۰) در هنگام طراحی با نرم افزارع از تبدیل و تغییر مکرر و ساختار فایل خود مگر درموارد کاملا ًضروری خودداری کنید. تبدیل و تغییر مد رنگی، ابعاد، کیفیت فایل و …. سبب کاهش کیفیت طرح نرم افزارهای شما می شود.


۳۱) در اجرای سفارشات، کنترل متن نوشتار از جهت رفع غلطهای املایی. به ویژه در سفارشات چاپ ضروری و برعهده شماست. حتی اگر این موارد نادرست از جانب سفارش دهنده صورت گرفته باشد.


۳۲) توجه به فرهنگ بصری و کلامی مخاطبین تبلیغات، سبک کاستن از بسیاری دوباره کاریها می شود.


۳۳) توصیه می کنیم بیش از شروع اتودهای اولیه برای انجام سفارش تبلیغاتی قراردادی مشخص با سفارش دهنده عقد کنید.


۳۴) در صورت امکان روی دو یا چند پروژه تبلیغاتی بطور همزمان و در یک آیتم زمانی فکر نکنید . این کار سبب میشود تا ضریب موفقیت کامل هر یک ازپروژه ها بطور قابل توجهی کاهش یابد.


۳۵) اصول و قواعد گرافیک به منظور خلق آثار جذاب ، زیبا و موفق ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما گاهی امکان دارد رعایت این اصول و بکارگیری آنها از میزان جذابیت یا توفیق کار بکاهد در این صورت بهتر است از رعایت جزء به جزء این اصول پرهیز کنیم .


۳۶) همواره موارد تبلیغاتی که انجام داده اید را (و حتماً از آنها آرشیوی در اختیار دارید) مورد بازبینی قرار دهید. این کار باعث می شود متوجه پیشرفت یا احتمالاً سیر نزولی در آثارتان شوید.


۳۷) در آثاری که مخاطب عام دارند میانگین سطح سواد بصری و فرهنگی جامعه را به عنوان معیار درک پیامتان در نظر داشته باشید.


۳۸) محو کردن بعضی از قسمتهای نوشتار، کوچک بزرگ کردن بخش هایی از آن واژگون کردن تصاویر ، تغییر غیر متعارف ابعاد طرح و نسبت آن، قرار دادن همه عوامل طراح در بخش کوچکی از کادر و تضاد با بخش بزرگتر آن و … از جمله موارد ایجاد جذابیت در اثر اجرایی است. البته مسلماً این موارد را در جای خود بکار خواهیم برد.


۳۹) ارائه ماکت، اتود و به طور کلی طرح آنجه قرار است بعداً به اجرای نهایی برسد با کیفیتی بیشتر از اجرای اصلی سبب ایجاد نوعی پرتوقعی در سفارش دهنده میشود.


۴۰) در آثاری که به دلیل محدویت ابعاد امکان استفاده از تصایر کاهش می یابد بهتر است با بکار گیری فونتهای جذاب و مناسب این نقیصه را کم رنگ کنیم.


۴۱) توصیه می کنیم آرشیوی از فونتهای فارسی و انگلیسی که با هم هماهنگ هستند، تهیه کنید اینکار در طرحایی که نیاز به استفاده هم زمان از دو زبان در آن است بسیار مفید است.


۴۲) ترجیحاً و در صورت امکان هنگام اجرای سفارش، به واریاسیون جمعی آن نیز فکر کنید.


۴۳) اثر ارجینال را به مشتری تحویل ندهید. حال این اثر اجرای دست باشد یا وسیله نرم افزار اجرا شده باشد. دلیل اینکار جلوگیری از تغییرات احتمالی در طرح بدون اطلاع شماست.


۴۴) آگاهی نسبت به زیر شاخه های گوناگون گرافیک زیر شاخه های آنها (گرافیک محیطی گرافیک خبری ، گرافیک ژورنالیستی و … مواردی چون بروشور، کاتالوگ ، پوستر، نشانه بسته بندی و …) و اصطلاحات (گرید، پونیت، لی آوت، فونت و …) و نیز نقاط قوت و ضعف هریک از این شاخه ها و زیر شاخه ها الزامی است.


۴۵) هرگز در اجرای آثارتان وابسته به یک تکنیک و شیوه اجرایی نشوید. اینکار ضمن تکراری کردن آثارتان شما را در انجام پروژه های تبلیغاتی گوناگون کاملاً محدود خواهد کرد.


۴۶) تا آنجایی که برایتان مقدور است از پذیرفتن طرحهای نیمه تمام خودداری کنید. چنین موردی هم برای شما و هم برای طراح قبلی و هم برای سفارش دهنده تبعات منفی دارد.


۴۷) به هنگام ارائه فاکتور هزینه ها به سفارش دهنده، از تخفیفهای غیر معقول خودداری کنید. تخفیفهایی که شامل مبالغ قابل توجه می شوند، ذهنیت مشتری را سنت به صحت مبلغی که پرداخت می کند، درچار تردید میسازد.


۴۸) اجرای یک طراحی می تواند با مشخص کردن این موارد آغاز شود. مورد سفارش مخاطب (گروه سنی و فرهنگی) زمان در اختیار، عوامل بصری لازم، تکنیک اجرای متناسب با هزینه ها و موارد جانبی.


۴۹) در طراحی و ارائه آثار به مکان ارائه آنها توجه داشته باشید. این نکته از جهت در نظر گرفتن عوامل بصری اطراف آنها که می توانند نقش تکمیلی یا تخریبی داشته باشند. حائز اهمیت است.


۵۰) به هنگام اجرای پروژه جدید، طرح های انجام شده قبلی را پیش رو داشته باشید و تا حد امکان از عناصر تصویری و اجرایی که در طرح قبل موجود است، استفاده نکنید.


۵۱) ضمن اجرای سفارش، مشتری از آموزش تبلیغاتی داده بکوشید میزان آگاهی های او را رد ارتباط با تبلیغات و سواد بصری افزایش دهید.


۵۲) در صورتیکه تکنیک اجرای طرحتان یکی از شیوه های چاپ است – بویژه چاپ افست- پس از تکثیر طرح، نمونه چاپ شده را با نمونه ارجینال تطبیق دهید. از این طریق در هنگام اجرای آثار بعد که با همان تکنیک اجرا می شوند، جزئیات کار را با اطمینان و دقت بیشتری مشخص خواهید کرد.


۵۳) برای بدست آوردن سفارش، قیمت بازار را خراب نکنید این کار ضمن لطمه زدن به همکاران دیگر نهایتاً باعث متضرر شدن شما نیز خواهد شد.


۵۴) پی گیری نتیجه فعالیت های تبلیغاتی که برای سفارش دهنده انجام داده اید و ارسال آنها برای مشتری سبب آگاهی طرفین نسبت به میزان موفقیت پروسه تبلیغاتی می شود. ضمن آنکه اعتماد سفارش دهنده را نسبت به وجدان کاری شما و موسسه شما افزایش می دهد.


۵۵) برای ساختار شکنی و زیر پا گذاشتن اصول و قواعد تبلیغات و گرافیک لازم است . ابتدا آ‹ها را فرا گرفته باشیم نو آوری با آگاهی به آنچه در گذشته انجام پذیرفته، ارتباط مستقیم دارد. در حقیقت شما باید بدانید قبلاً چه بوده تا بتوانید بگویید بعداً چه باید بشود.


۵۶) بعضی از سفارشات به دلیل ویژگیهای خاص خود، امکان حرکات تازه در اجرای طرح را به شما نمی دهد برای نمونه در طراحی اوراق اداری نهادها و ارگانهای اداری (در ایران) باید توجه داشته باشد که بسیاری از حرکتهای شما از پیش توسط سفارش دهنده، مشخص یا محدود شده اند.
لزوم قید شدن نشانه های دوستی قرار گرفتن آنها در بالای کادر، نوع مشخص قلم نوشتار، محدودیت رنگ در چاپ،ثابت بودن قطع (a۴- A۵) ضرورت قید شدن مواردی چون تاریخ، شماره ، پیوست و …. از این جمله اند.


۵۷) با هر مشتری به زبان خودش گفتگو کنید. مسلماً این زبان، چرب زبانی نخواهد بود، در نظر بگیرید به دلیل عدم برقراری ارتباط فکری لازم با سفارش دهنده (به جهت نیاموختن زبان وی) نتوانید مجموعه فعالیتهای خود و گروهتان را به او بقبولانید و این یعنی دوباره کاری و از دست دادن فرصت.


۵۸) سفارش دهندگان خوب خود را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید . بهتر است تعداد انگشت شماری مشتری دائمی داشته باشید تا آنکه تعداد پرشماری مشتری فصلی. ویژگی مهم حالت اول شناخت کافی و لازم بین شما و سفارش دهنده است که سبب می شود تا با اطمینان از آنچه می خواهید و آنچه باید انجام شود، در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. چنین امری نهایتاً به همکاریهای موفق تری می انجامد.


۵۹) بین مشتریان خود به لحاظ اهمیت سفارشات از نظر زمان تحویل و کیفیت اجرا، تفاوت نگذارید. سفارش دهنده ای که با سفارش طراحی مجموعه اوراق اداری خود، کار با شما را آغاز می کند، ممکن است در دراز مدت به یکی از اصلی ترین مشتریان شما تبدیل گردد.


۶۰) تا دیروز تصور می شد وظیفه گرافیست (تبلیغاتچی) اجرای پروژه تبلیغاتی در جهت رضایت مشتری است اما امروز اعتقاد درست بر این است که وظیفه گرافیست اجرای پروژه تبلیغاتی در جهت رضایت مشتریهای دائمی است. بنابراین شناخت و آگاهی نسبت به خواسته های این مشتریان از وظایف شماست .





25 نکته در فتوشاپ

کسانی که به گرافیک و نرم افزارهای آن علاقه دارند حتماً نام فتوشاپ، نرم افزار معروف شرکت Adobe را زیاد شنیده اند. شاید بسیاری این نرم افزار را بهترین برنامه برای اصلاح و تغییرات عکس های خود بدانند. پس دست به کار شوید و 25 ترفند بسیار مفید درباره این نرم افزار را بیاموزید.

ترفند شماره 1: چگونه یک قسمت از یک سند را که از چند لایه تشکیل شده کپی کنیم
وقتی منطقه ای از یک سند را انتخاب کنید و برای انجام عمل کپی کلیدهای Ctrl+C را می فشارید آن منطقه تنها از لایه انتخابی کپی می شود. اما اگر شما بخواهید از تمام اجزای لایه ها در آن قسمت در یک لایه جدید کپی داشته باشید می توانید با افزودن کلید Shift به کلیدهای Ctrl+C این کار را انجام دهید.

ترفند شماره 2: اسناد خود را در کنار هم مشاهده کنید
در ابتدای تاریخ فتوشاپ (زمان زندگی دایناسورها!) وقتی تعدادی سند را باز می کنید فتوشاپ آنها را به صورت جلوی هم نمایش می دهد. یعنی تصاویر یکی پس از دیگری در جلوی هم باز می شوند که این روش Cascading نام دارد. اما اگر بخواهید به طور مثال 4 تصویر باز شده خود را کنار هم قرار دهید کافیست از منوی Windows منوی Documents را باز کرده و گزینه Tile را انتخاب کنید.

ترفند شماره 3: حالت ارائه طرح به مشتری در فتوشاپ
زمان آن فرا رسیده که طرح نهایی خود را به مشتری نشان دهید اما دوست ندارید مشتری بداند که شما با فتوشاپ کار کرده اید. دلیل این امر این است که مشتری بلافاصله میگوید: "با فتوشاپ کار می کنید ؟ همسایه من هم این برنامه را دارد!" و معنای این حرف این است که پس همسایه من هم می تواند این طرح را بدون صرف هزینه برایم انجام دهد. برای اینکه بتوانید از حالت ارائه تصویر در فتوشاپ بهره بگیرید می توانید کلید F را در صفحه کلید دو بار فشار داده و یک بار کلید Tab را بزنید. مشاهده می کنید که دور طرح را زمینه ای سیاه پوشانده و منوها حذف شده اند.

ترفند شماره 4: گردش بین اسناد
اگر با بیش از یک سند کار می کنید می توانید با فشردن کلیدهای Ctrl+Tab بین اسناد گردش کنید.

ترفند شماره 5: مشاهده لایه فعال و مخفی کردن بقیه لایه ها
اگر سند چند لایه ای دارید می توانید تنها لایه ای را که روی آن کار می کنید مشاهده کنید. این کار را می توانید با فشار کلید Alt و کلیک روی آیکن چشم در پالت Layers لایه مورد نظر انجام دهید. برای مشاهده مجدد تمامی لایه ها این کار را دوباره تکرار کنید.

ترفند شماره 6: ایجاد انتخابهای دایره شکل
زمانی که یک دایره رسم می کنید فتوشاپ دایره را به طور پیش فرض از نقطه ای که کلیک می کنید رسم می کند. شما می توانید با نگاه داشتن کلید Alt در زمان رسم دایره، دایره را از مرکز رسم نمائید. اگر می خواهید دایره شما کاملا گرد باشد می توانید از کلید Shift استفاده کنید.

ترفند شماره 7: حذف راهنماهای خط کشی
اگر در طرحتان ده ها راهنما برای خط کشی دارید و اکنون قصد حذف کردن آنها را دارید لازم نیست آنها را یکی یکی به بیرون از محیط سند درگ کنید، بلکه می توانید از منوی View گزینه Clear Guides را انتخاب کنید.

ترفند شماره 8: تغییر تنظیمات Quick Mask
اگر می خواهید رنگ قرمز در محیط Quick Mask محل انتخاب شما باشد یا اگر می خواهید از رنگ دیگری برای محیط Quick Mask استفاده کنید کافی است بر روی آیکنی که توسط آن وارد این محیط می شوید دابل کلیک کنید.

ترفند شماره 9: حرکت لایه انتخابی در بین لایه ها
با استفاده از کلید ]+Ctrl می توانید لایه انتخابی خود را به زیر لایه زیرین خود انتقال دهید و با کلید [+Ctrl می توانید لایه انتخابی را به بالای لایه های بالایی انتقال دهید.

ترفند شماره 10: مخفی کردن حالت انتخاب
برای این کار کافی است پس از انجام عمل انتخاب کلیدهای Ctrl+H را بفشارید. در این حالت انتخاب شما حذف نمی شود بلکه تنها از دید پنهان می گردد و با هر بار نگاه داشتن کلید موس بر روی آن یا درگ کردن آن دوباره ظاهر می گردد.

ترفند شماره 11: خلاص شدن از پیکسل های لبه ای سیاه یا سفید
اگر روی تصویری با ترکیبی از عکس های مختلف کار می کنید و تصویری را به آن اضافه می کنید که دارای زمینه سفید یا سیاه بوده است احتمالا لبه های آن دارای پیکسل های سفید یا سیاه است. برای خلاص شدن از این پیکسل ها از منوی Layer گزینه Matting و سپس بسته به رنگ مورد نظر یکی از گزینه های Remove White Matte یا Remove Black Matte را انتخاب کنید.

ترفند شماره 12: RGB و CMYK را همزمان ببینید
اگر در حال کار روی یک سند RGB هستید و می دانید که تصویر به منظور چاپ در آخر به حالت CMYK در خواهد آمد، برای مشاهده تصویر نهایی در حالت CMYK و مقایسه آن با سند RGB فعلی می توانید از منوی Windows گزینه Document و سپس New Windows را انتخاب کنید. با این کار یک نمای دیگر از سند موجود باز می شود. به سند اصلی خود برگردید و به کار خود ادامه دهید. مشاهده می کنید که آنچه انجام می دهید روی سند CMYK شده نیز اعمال می شود.

ترفند شماره 13: راهنمای خط کشی را در محل دلخواه خود قرار دهید
اگر محل دقیقی را که می خواهید خطوط راهنما را روی آنها قرار دهید می دانید می توانید با استفاده از منوی View و گزینه New Guide و وارد کردن محل قرارگیری آنها در کادر محاوره این خطوط را در محل دقیق خود قرار دهید.

ترفند شماره 14: برگرداندن آخرین انتخاب
اگر انتخابی انجام داده اید و سپس از انتخاب خارج شده اید و حال پس از انجام یک سری عملیات متوجه شده اید که به انتخاب خود نیاز دارید، در صورتی که انتخاب دیگری پس از آن انجام نداده باشید می توانید با انتخاب Reselect از منوی Select آخرین انتخاب خود را ظاهر کنید.

ترفند شماره 15: تولید کپی ها
زمانی که دکمه یا زبانه یا هر چیز دیگری به وجود آوردید می توانید به سرعت آن را کپی کرده و به تعداد زیاد تکثیر کنید. ابتدا کلید Ctrl را نگه دارید و سپس روی لایه ای که می خواهید آن را کپی کنید کلیک نمائید. ( این کار انتخابی پیرامون هر آنچه در لایه است ایجاد می کند.)، سپس Alt+Ctrl را نگه دارید و هر تعدادی که می خواهید درگ کنید.

ترفند شماره 16: سریعترین راه از پیوند خارج کردن لایه ها
اگر تعداد زیادی از لایه ها را به هم پیوند( Link ) کرده اید و می خواهید سریعا آنها را از حالت پیوند خارج کنید فقط کافی است کلید Alt را نگه دارید و مستقیما روی آیکن قلموی کوچک در دومین ستون کنار لایه فعال کلیک کنید. این کار بلافاصله تمام لایه های متصل شده به لایه مذبور را از حالت پیوند خارج می کند.

ترفند شماره 17: برگشت به حالت های پیش فرض فتوشاپ
احساس می کنید که می خواهید تمام تنظیمات فتوشاپ به حالتی که Adobe در ابتدا تنظیم کرده بود برگردد ؟ Shift+Alt+Ctrl را نگه دارید و سپس فتوشاپ را ببندید. یک کادر محاوره از شما می پرسد که آیا می خواهید تنظیمات فتوشاپ به صورت پیش فرض برگردد.

ترفند شماره 18: چطور متن های کوچک خود را بسازیم تا در وب واضح باشند
این امکان که Anti-Aliasing نام دارد در نوار Options ابزار تایپ قرار دارد که با دو عدد حرف a در کار یکدیگر نشان داده شده ست و حالت پیش فرض آن بر روی گزینه Sharp است. شما می توانید با تغییر این گزینه ها فونت کوچک خود را واضح تر کنید.

ترفند شماره 19: ترسیم خطوط مستقیم
اگر در ترسیم خطوط مستقیم با ابزارهای فتوشاپ مشکل دارید در هنگام رسم این خطوط کلید Shift را نگه دارید.

ترفند شماره 20: خط راهنمای خط کشی را تغییر جهت بدهید
اگر یک خط راهنمای خط کشی افقی دارید و می خواهید سریعا آن را تبدیل به یک خط راهنمای عمودی نمائید کافی است کلید Alt را نگه داشته و بر روی خط راهنما کلیک کنید.

ترفند شماره 21: ایجاد لایه جدید در زیر لایه انتخابی
کافی است هنگام کلید بر روی آیکن New Layer کلید Ctrl را نگه دارید.

ترفند شماره 22: حذف لکه ها یا خراش های تصویر
اگر تصویری دارید که سطح آن دارای لکه، نقاط یا خراشهایی است یک ترفند کوچک برای حذف آنها وجود دارد. روی ابزار Blur کلیک کنید. در نوار Options میزان Opacity ابزار را روی 20 % تنظیم و حالت Blend را به Lighten تغییر دهید و شروع به نقاشی روی خراش ها کنید. پس از چند ضربه متوجه می شوید که خراش ها به تدریج ناپدید می شوند.

ترفند شماره 23: ادغام لایه های مرئی در یک حرکت
برای این کار کافی است کلید های Ctrl+Shift+E را همزمان فشار دهید.

ترفند شماره 24: گردش روی تصویر
در حالت Full Screen برای پرش به بالای تصویر کلید PageUp و برای پرش به پائین تصویر کلید PageDown را فشار دهید. برای پرش به سمت چپ تصویر کلید Ctrl+PageUP و برای پرش به سمت راست تصویر کلید Ctrl+PageDown را فشار دهید. برای پرش به گوشه بالای سمت چپ کلید Home و برای پرش به گوشه پائین سمت راست کلید End را فشار دهید.

ترفند شماره 25: کنترل یا Tracking
Tracking عبارت است از فضای بین یک گروه از حروف یا کلمات. برای تنگ کردن این فاصله به صورت بصری ( نه به صورت عددی ) یعنی حذف فاصله بین یک گروه از حروف، ابزار Type را بردارید و متن را هایلایت کنید و سپس کلید جهت چپ + Alt را برای کم کردن فاصله و کلید جهت راست + Alt را برای اضافه کردن این فاصله فشار دهید.




نکات مهم در طراحی کارت ویزیت


SizeWidth: 3.5, Height: 2 (Inches)
Or
Width: 85.60, Height: 53.98 (Millimeters)

Resoliution
300 Pixels/Inch

Color Mode
CMYK

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)